شناخت تفاوت ویژگی روحیه زن و مرد1

 

لینک دانلود PDF این پست:
 

شناخت تفاوت ویژگی روحیه زن و مرد

 

 

شناخت تفاوت ویژگی روحیه زن و مرد

 

 ده ماه پیش عقد کرده ام . وقتی هیچ مشکلی نیست ، احساس خوشبختی می کنم و با کوچکترین مشکل، از همسرم متنفر میشوم و احساس بدی دارم . چه کار کنم ؟

من گمان نمی کنم که ایشان ازدواجشان تحمیلی بوده . چون میگوید گاهی احساس خوشبختی می کنند و این هم نیست که ، احساسی  نسبت به ایشان نداشته باشند یا اینکه با ظاهر این آقا مشکل داشته باشند ، خوشبختانه ، این ها نیست . این اختلافات تا حدی برای زن و شوهرطبیعی است .ما در حقیقت میخواهیم بگوییم که نگرانی مان مرتفع میشود . این حالت ها ، برای زوج های جوان عقد کرده ، کاملاً طبیعی است  و خانم محترم ، یادتان باشد که شما یک موجود ونوسی هستید و همسرتان یک موجود مریخی . به تعبیر آقای گریل ، شما دو تا موجود فضایی هستید ، دارای تفاوت های شخصیتی و روحی هستید ،  شما مال دو تا دنیا هستید و گاهی ویژگی هایتان متضاد است . یادتان باشد ، شما از دو تا محیط ، کنار هم قرار گرفته اید و از دو تا تربیت ، دو تا ژن و وراثت ، دو تا مامان و بابا ،  حتی دو تا فرهنگ یا خرده فرهنگ و دو تا سبک زندگی ، کنار هم قرار گرفته اید و این طبیعی است . شما نباید به جدایی فکر کنید. قطعاً اشتباه میکنید . سعی کنید زودتر از این دوره عبور کنید . مطالب ما ، برای رفع این مشکلات است: عوامل تهدید کننده که تردید ایجاد میکند ، عاملی که تنش ایجاد میکند ، عواملی که محبت را تثبیت میکند و گل عشق را آبیاری میکند . کتابهایی را ، که معرفی کرده ایم مطالعه کنید و برنامه ما را ببینید . بعد میتوانید از این مرحله گذر کنید . افراد زیادی را دیده ام که می گویند : من با همسرم مشکلی ندارم ولی بی دلیل ، یک وقت هایی فکر میکنم عاشقش هستم  و یک وقت هایی فکر میکنم دوستش ندارم . این مسئله ، ادبار و اقبال قلب شماست . حضرت علی (ع) میفرماید : ان القلوب شهوة و اقبال و ادبارا .  مردم بدانید که قلب شما رویکرد و پشت کردی دارد . این نگران کننده نیست . گاهی درجاهای دیگر زندگی هم ، ادبار داریم مثل عبادت ، ما در هنگام ادبار ، نباید پافشاری کنیم  ولی در حالت اقبال ، باید این کار را بکنیم . مشکلاتتان را کمتر کنید . البته منظورمان این نیست که ، اصلا مشکل نداشته باشید زیرا چنین چیزی امکان ندارد . تا آخر عمر ، اختلاف سلیقه هست و می ماند و اگر اختلاف سلیقه نباشد،  زندگی نمک ندارد . این اختلاف سلیقه ها ، نمک زندگی است . آن اختلافهایی که بی حرمتی می آورند و تنش ایجاد میکنند و زندگی را خدای نخواسته ، به جدایی می کشاند ، همه این ها را دارند . ولی این نگران کننده نیست .

 

 


همسرم وقتی مرا می بیند ، اظهار محبت میکند . ولی وقتی سرکار به او تلفن میرنم ، برخورد سردی می کند . این رفتار دو گانه اش مرا عذاب میدهد .

بله این گله را زیاد می کنند . مخصوصا  در دوران عقد که میخواهند هر روز محل کار آقا زنگ بزنند و آقا هم قربان صدقه آنها برود . خوب خانم ایشان در محل کارشان هستند و چند تا همکار هم آنجا نشسته اند ، شما انتظار نداشته باشید که  ایشان آنقدر مهربان باشند . و واژگان عاطفی را بکار ببرند.  زیرا آنجا جایگاهی دارند . ممکن است مورد تمسخر همکاران قرار گیرند . در ورود به زندگی زناشویی، وقتی خانم محل کار زنگ می زند ، آقا تلقی می کند که خانم دارد او را کنترل میکند . خیلی ناراحت میشود . ببیند محل کارش هست یا نه . شاید خانم چنین قصدی را ندارد علت این رفتار دو گانه این است که خانم ها و آقایان با هم تفاوت هایی دارند . در آقایان نیمکره مغز مربوط به تطابق عضلات و مهارت ها و کارها است و نیمکره چپ از جمله برای بیان احساسات است . خدا از هم جدا کرده است زیرا مرد در جامعه است و با هرکسی سر و کار دارد . باید قوه عاقله شان از قوه احساسش جدا باشد که این احساس کارها را خراب نکند . ولی در مورد خانم ها ، هر دو نیمکره متولی هر دو کار است . چرا حتی اگر مادر شاغل هم باشد ، هر لحظه به بچه اش محبت میکند ؟ ممکن است بچه دستش را ببرد ، خانم توی آشپزخانه کار می کند و همین لحظه ابراز احساسات هم میکنند . وقتی شما به آقا محل کار زنگ میزنید و او تحویل نمیگیرد ، بعد به خانه می آید و به همسرش فکر میکند و کم کم از نیمکره راست به چپ می آید . حالا نمی خواهیم که آقایان بگویند : خوب شد شما گفتید . ما را در سر کار راحت کردید . خیر ، آقایان هم یک موقعیتی را درست کنند و یک زنگ کوچک بزنند.


آِیا اشکال دارد کتابی در مورد روحیات زنها به مردان بدهیم که بخوانند ؟ یا بهتر است خودم از روحیه عام خانمها  و روحیه خاص خودم بگویم .

خیر اشکال ندارد .آقا یان هم میتوانند این کار را میتوانند بکنند و خیلی هم لازم است بصورت هدیه هم باشد بهتر است و هردو مقوله هم مهم است . یعنی هم ویژگی عام با کتاب و روحیات خاص را با انتقال اطلاعات به همسر منتقل کرد .چند کتاب معرفی کردم مثل مردان مریخی زنان ونوسی کار آقای دکتر جان گری . زن چیست ؟ مرد کیست ؟ از بانو کُهن برای زن و مرد مفید است . خانم میتواند برای اینکه مرد را با روحیه خودشان آشنا کند . کتاب خانم آنجلیس ،" رازهایی در مورد زنان " را هدیه کنند و آقایان  میتوانند کتابی در مورد رازهایی در مورد مردان را ، هدیه کنند. کتاب رازهایی در مورد مردان ، حدود چهارصد صفحه و در مورد زنان هفت صد صفحه است . و این نشان میدهد خانمها موجودات پیچیده تر و ظرافت روحیشان خیلی بیشتر است . کار آقایان سخت تر است . ما آقایان خیلی پیچیدگی نداریم درک ما و یافتن زوایای روحی ما خیلی کار سختی نیست . اگر خانم ها یک مقدار مطالعه و دقت کنند می توانند ما را کشف کنند ولی خانم ها نه.  شناخت زن کار سختی است به جهت اینکه موجود پیچیده ای است و واقعا هنر خلقت است .
روانشناسی زن کار خانم هورنا ، که کتاب خوبی است میتوانید به همسرتان هدیه بدهید. البته یک راه کتاب است ، یک را ه برنامه گلبرگ است .چه اشکالی دارد برنامه را ذخیره کنید . شما هم میشنوید و کارتان را هم انجام میدهید . آقا که هنگام عصر،  چیزی هم میل میکنند این برنامه را هم گوش میدهند . ویژگی شخصی آدمها کتاب ندارد . کتاب ویژگی شخصیتی را میگوید نه شخصی را. برای بعضی ها گفتن سخت است برای  پس بهتر است مکاتبه کنید . اصلا  برای همسرتان بنویسید از جهاتی شاید نوشتن بهتر هم باشد . البته گفتگو چیز دیگری است . یک وقت موقعیتش نیست آقا حال ندارد ، زمینه اش نیست ، ممکن است مقاومت کند ، به شکل نوشتن به آقا منتقل کنید .نکته مهم این است که موقعیت سنج باشید ، زمان و مکان و حالات روحی همسرتان خیلی مهم است ،چه مرد و چه زن فرقی نمی کند. زیاده روی نکنید . فراوان گزارش داریم که خانم ها خیلی زیاده روی میکنند ، دائم می گویند و مرد را به حالت خفگی و مقاومت روحی روانی،میرسانند ، زیاد نگویید پیام بدهید . بگذارید تا ایشان تجزیه وتحلیل کنند . خانم ها فکر میکنند ما آقایان فراموش کار هستیم ولی این طور نیست . شما یکبار پیام بدهید توی  ذهن ما و ضمیر ناخوداگاه ما میرود و تجزیه وتحلیل میکند . باور کنید ما فراموشکار نیستیم . بله ، البته بعضی ها بر اثر حادثه ای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مشکل داشته باشد ولی این افراد محدود هستند . مهمتر از این به حالت گله و شکوه نباشد ، خانم ها خیلی می گویند اما نه در یک موقعیت عاطفی و در وقتی که به همسرشان هدیه می دهند . نه آنجایی که همسرشان به آنها اظهار محبت می کند . انجایی که خانم به بن بست رسیده، ناراحت است،  تحت فشار بوده ، شروع می کند : آقا چرا مرا درک نمی کنید ، بابا من زن هستم باید به من توجه کنی ، به من بگو دوستت دارم ، چرا نمی گویی دوست دارم و این حرفها جواب نمیدهد . مقاومت ایجاد میکند . بیایید آشنا بشوید. کتاب هدیه بدهید . روحیات خود را به همدیگر بگویید . یک وسیله کوچولو که میخرید بروشور دارد . وقتی آن وسیله را میخرید ، قبل از استفاده آن را می خوانید ولی در شگفتم که ما ازدواج میکنیم ولی بروشور همسرمان را نمی خوانیم و آقای عزیز ، بروشور زن شما ، 700 صفحه است و خانم عزیز بروشور آقای شما400صفحه است ، بخوانید لازم است . یک وسیله برقی میخرید صد هزار تومان . تا مطمئن نشده اید که این کلید ها برای چیست به برق نمیزنید ، چرا ؟ زیرا احتیاط میکنید ، می ترسید ضرر کنید . صد تومان از دست بدهید . همسر با پول قابل مقایسه نیست ، نمی شود رویش قیمت  گذاشت چطور ما همسر خود را به برق میزنیم و می سوزانیم . دقت کنید . هرقدر آگاهی ما بیشتر ، بهره وری ما بیشتر ، لطمه کمتر ، این واقعیت است . ما از وسیله ای هم که داریم استفاده میکنیم اگر اگاهی بیشتر داشته باشیم بهره وری بیشتر است . بیشتر میتوانید از آن استفاده کنید و لطمه کمتری به آن می زنید و هر قدر آگاهی و بهره وری کمتر ، لطمه بیشتر است . ما این قدر به هم لطمه میزنیم ، بخاطر عدم اگاهی است. من تقاضا میکنم با هم آشنا بشویم.

 خانم من در دوران عادتش بد اخلاق میشود . گاهی مواقع باعث میشود که حوصله ام  سر برود و بعضی رفتارهای خانم ، برای من دشوار بشود . آیا این علت خاصی دارد؟
 
خانم ها هم موقعیت ویژه دارند که اصلا عوض میشوند . از جهاتی موجود دیگری میشوند و آقایان خیلی باید دقت کنند ، همین مسئله عادت ماهیانه که حدود 7تا10روز است ، دوران بارداری و بعد از زایمان موقعیت های ویژهای هستند  باید مورد توجه قرار گیرند . حالا در مورد عادت ماهیانه که فرمودند یک بعد بحث جنسی دارد که خیلی مهم و اساسی است که خانم ها در این مدت هرمون های جنسی شان فروکش میکند و دو سه روز قبل از آن خانم  ،  نیاز غریزیش به صفر میرسد و بحث دقیقی است . ایشان که بد اخلاقی و اخمو میشوند ، بخاطر این است که ایشان ، الان موقعیت حادی دارند . چون این ایام برای بعضی ها مشکلاتی ایجاد میکند مثلا باعث ضعف جسمانی خانم میشود ، ضعف بینایی که دید خانم کم میشود در گوششان صدای وزوز احساس میکنند یا احساس سر گیجه دارند یا حالت تهوع دارند البته این ها کلیت دارد عمومیت ندارد . نمی خواهیم بگوییم هر خانمی در این ایام همه این ویژگی ها را دارد ، یکی درجه اش کم است یکی زیاد ولی واقعیت است . مثلا درد که در کمر و لگن وجود دارد به خاطر انقباضات رحمی که میخواهد پریود دفع کند درد واقعی است . مفاصل آنها درد میگیرد و دچار خستگی های زودرس میشوند . این است که خانم را به هم میریزد و آقا فکر میکند چرا خانم من اینقدر شکننده شده است . یک آدم دیگری شده است. پس حالا خیلی از آقایان می گویند : عجب داستان این است . بالاخره بدانید نیاز دارند که درکشان کنید . نیاز به همدلی دارند . شما در این مدت ، انتظار یک حالت عادی را از همسرتان نداشته باشید . در غیر این ایام ممکن است به استقبالتان می آمدند و بگوو بخند وخسته نباشید می گفتند و عشق ورزی می کردند . همیشه این جور چیزها را می بینید ، بگویید خانم من ، در کجای کار هستند. در چه مرحله ای هستند . بله الان این ایام ویژه است با انتظار کارهای سخت . مثلا کارهای خانه عقب میماند ، لباسهای اقا نشسته می ماند . این ها را درک کنید و حالا خانم ها حساس میشود. 50 درصد جرایم خانم ها در این هفته و50 درصد بقیه در سه هفته دیگر انجام میشود . اگر خانم مرتکب جرمی در این ایام بشود در دادگاه ، درمجازاتش  تخفیف میدهند و تا حدودی دست خودش نبوده است و مشکل داشته است . میزان تصادف خانم ها در همین ایام 4 تا 5 برابر بیشتر از ایام دیگر است . شما یک سری به دادگاه خانواده بزنید می بینید بیشتر طلاق ها را خانمها در همین هفته دارند . عجیب است . بهم ریخته میشوند و آستانه تحمل آنها خیلی پایین می آید . باید مدارا کرد و به همین دلیل است بعضی از خانم ها که برای طلاق میروند دادگاه این قدر طول میدهند ممکن است امیدی باشد که این خانم از التهاب در بیاید و از طلاق صرف نظر کند.
عجیب است که خانم ها این را به آقایان منتقل نمیکنند و حالا ممکن است خیلی از آقایان میگویند چرا خانم ما به ما نگفته ، ما که علم غیب نداریم . چون خانم این احساس بد را دارند، نمی خواهند به آقایانشان منتقل کنند حالا ما به شما اطلاعات دادیم با خانمتان  راه بیایید و آنها را درک کنید.
اگر این بحران ها بیشتر بشود آیا شما توصیه میکنید به پزشک مراجعه کنند؟
اگر در حدی باشد که من عرض کردم ربطی  به چشمهایشان ندارد اگر آقا هم باشد عصبانی بشود دستهایش میلرزد ، چهار چوب بدن میلرزد ، نفس نفس میزند ، تپش قلب دارد ، قلبش از جا کنده میشود و هرچه به دستش می آید پرت میکند نگاه نمیکند به کی میخورد به همسرش حمله میکند و همسرش را میزند اینها اختلال در سیستم عصبی است . بله اگر این است قطعا احتیاج به روان پزشک دارند و این جور آدم هم ممکن است به جز در این ایام ویژه هم این رفتارها را از خودش بروز بدهد . یک مقدار بهم میریزد که این ممکن است آن را تشدید کند . زندگی مهیا تر است یکی  ممکن است در غیر این ایام هم بهم بریزد که این داستانش جدا است .اختلالی در سیستم است حالا چی بود ه ؟ هیجانات دوران بارداری مامان ایشان بوده یا سرشان به جایی خورده . آیا دمل آب مغزی است و قسمتی از مغز چرک و عفونت کرده است یا مثلا پرکاری تیروئید است و گاهی اختلالات تیروئید است . به روانپزشک مراجعه کنید . سه الی شش ماه حل میشود . همه جای دنیا و بویژه کشور ما در روان پزشکی  پیشرفت کرده است .

 

 

آقایی پرسیده است وقتی من به همسرم ابراز محبت میکنم ایشان خیلی خوشحال نمیشوند . آیا مشکل خاصی دارد؟

  شاید شما صرفا فقط میگویید دوستت دارم واین لق لقه زبانتان است و در عمل محبت شما را نمی بینند.  ممکن است شما بگویید دوستت دارم و در عمل ایشان می بینند نه خیر.  در عمل خودش را نشان نمیدهد. اگر به خواسته های منطقی ایشان هم عمل کنید ، این پیام را به ایشان میدهد که حرفهای شما واقعی است و شما را جدی میگیرند یا ممکن است از روی بی حوصلگی ، خستگی و با زور و فشارمیگویید و خانم شما احساس میکند شما در یک دامی افتاده اید و میخواهید ازاین دام رها شوید . یک موقع تا خانم نگوید، آقا ابراز نمیکند . چون می گوید اگرمن ابرازنکنم بد میشود .حتما باید بگویم ، یعنی خودش آمادگی ندارد. مثلا آقا میگوید دوستت دارم ولی خانم می بیند در چهره این آقا آثاری ازدوست داشتن را نمی بیند و می بیند هماهنگی بین زبان آقا و زبان بدن ایشان نیست .
ممکن است همسر شما سمعی نباشد البته اکثریت خانمها سمعی هستند به این معنا که دوست دارند بشنوند و حس زیبا شناختی خانمها از طریق گوششان است و حس زیبا شناختی آقایان از راه چشمشان  است و برای همین روی نگاه به نامحرم تاکید شده است . لذا بعضی خانمها ممکن است بصری باشند چشمی باشند به این معنا که میگوید دوستت دارم اثری نداشته باشد اما با زبان بدن ومحبت را در چشم شما ببیند و یا گره خوردن نگاهها و نگاه محبت آمیز و یا به این خانم نگویید دوستت دارم ولی نگاه محبت آمیز کنید در سکوت خیلی به ایشان میچسبد ، برای ایشان یعنی ده باردوستت دارم.  میخواهید  ببینید خانمهایتان بصری هستند یا نه ، مثلا اگرکوهی ، جنگلی ، دریایی وجایی که بروید وقتی برمیگردید ومیخواهند خاطراتی را نقل کنند معمولا چیزهایی را نقل میکنند که دیده و چیزهایی را که شنیده خیلی نمی گویند . مثلا سبزی درختان ، زیبایی گلها ، آسمان آبی ، ابرها ، این ها نشانه ها است .بعضی خانمها  لمسی هستند ، حسی هستند و دوست دارند نوازششان کنید ، دستشان را در دستتان بگیرید ، اینها اگر جایی بروند چیزهایی را نقل می کنند که حس کردند و لمس کردند مثلا دستم را در آب رودخانه کردم، یخ بود ، چمن ها نرم بودند و بعضی خانم ها کادویی هستند اظهار محبت آقا به آنها کادو است . معنایش این نیست که خانمی که سمعی است از کادو بدش بیاید یا کسی که بصری است اصلا اثری رویش نگذارد وجه غالب را ما باید ببینیم ،همه خانم ها و آقایان این حالات را دارند از آنها لذت می برند ولی خانم ها یک وجه غالبی دارند یعنی ترجیح می دهند پس اینگونه میتوانید ابراز محبت کنید.


شناخت زوایای روحی همسر و زوایای خاص او ، تا چه حد می تواند در زندگی اثر گذار باشد ؟

خیلی می تواند اثرگذار باشد . اگر همدیگر را بشناسند در زندگی کامیاب می شوید  و اگر همدیگر را نشناسند واقعاً مشکل ایجاد میشود  و یکی از آفات های جدی زندگی زناشویی است زیرا زن ومرد متفاوت هستند .  در دو دنیا هستند ، دو گونه آفریده شده اند ، زنان مریخی و مردان ونوسی ، از دوسیاره متفاوت هستند ، نوع تعامل و ارتباط برقرارکردن شان با هم فرق میکند ، اندیشه ، احساس،  واکنش ، همه با هم فرق می کند و متفاوت است . ویژگی ها یی آقایان و خانم ها دارند که باهم متفاوت است . یک ویژگی منحصربه فردی ، خانم دارد که اگر آقا بداند ، در زندگی خیلی مهم است و موفق میشود و برعکس یک وقت ویژگی ها متضاد است . خانم عشق ورز هست و آقا عشق باز . خانم ها شدت عواطف دارند آقایان کم رنگی عواطف دارند . گاهی سردی عواطف . خانم ها اهل کلام هستند آقایان اهل سکوت هستند . خانم ها جزیی نگر و آقاین کلی نگر هستند . اگر این را زن و مرد آشنا نباشند خود این ها مشکل درست میکنند و باعث مشاجره و درگیری و مجادله در زندگی میشود و اگر همدیگر را بشناسند ، عامل تفاهم است . فلسفه ازدواج ، یعنی همان آرامش . آنهایی که میگویند ما ازدواج کردیم و به آرامش نرسیدیم یکی از عواملش همین است . این ها همدیگر را نمی شناسند ، آرامش که خداوند میفرماید : و من آیاته ان خلق لکم من ازواجا لتسکنوا الیها . زوج هایی از جنس خودتان آفریدیم تا در کنار هم آرامش گیرید . مثلا وقتی آقا نمی داند خانم اهل کلام است و خانم نمی داند آقا اهل سکوت است،   در زندگی ایجاد مشکل می کند ، تنش های عجیب و غریب و  پیش پا افتاده بوجود می آید . این مهم است که خانم با آقا متفاوت است.


 خانمی فرموده اند که شوهرم خیلی سرد و بی عاطفه است و تحمل این وضعیت ، برایم خیلی دشوار شده ، چه کار باید بکنم ؟

خوب . نکند با خودشان مقایسه میکنند . چون خودشان خانم هستند ، ویژگی شدت عاطفه دارند . ولی  آقایان این ویژگی را ندارند . اصلا یکی از ویژگی ذاتی آقایان ،  کم رنگی عواطف است و شاید دارند با خودشان مقایسه میکنند و می بینند رفتارهای شوهرشان ، مثل خودشان نیست و برداشت شان این گونه است که شوهرشان سرد است و بی عاطفه است . اگر این جوری است که این درست نیست . شما خانم هستید و همسر شما آقا هستید . شما شدت عواطف دارید و همسر شما کمرنگی عواطف دارند و اصلا لطف خداست و چرا خداوند این کار را کرده ؟  خانم ها شدت عواطف و آقایان کمرنگی عواطف . باز این همان جایگاه رسالت زن و مرد است . قبلا اشاره کردم ، رسالت خانم ها محترم ، تربیت فرزند است حتی اگر شاغل هم باشند ، باز همان محل کارشان هم که هستند ، دلشان پیش بچه هاست و رسالت اصلیشان تربیت فرزندان است و برای تربیت فرزند حتما باید شدت عواطف باشند . اصلا عنصر اصلی در تربیت بچه و فرزند ، عاطفه است . اگر عاطفه نباشد ، من گمان می کنم محال باشد . حالا اگر اغراق نکنم باید بگویم که بدون عاطفه کسی نمیتواند فرزند تربیت کند ما این را ، در جاهای مختلف زندگی مان می بینیم . بچه تب کرده ، نیمه شب آه و نالی میکند ، مادر بیدار میشود و می بیند بچه تب کرده ، بعد می رود آشپزخانه ظرفی می آورد تا تب بچه را پایین بیاورد ، تب بر میدهد و بچه خواب از سرش می پرد . مادر کنار بستر بچه اش می نشیند و حتی اشک هم می ریزد.  چه چیزی  مادر را بیدار میکند؟  شدت عواطف . چه چیزی باعث میشود کنار بستر بچه بنشیند و دیگر خوابش نبرد و یک وقت هایی هم که خانم خوابش ببرد و خسته باشد ، چند لحظه و چند دقیقه بعد دوباره به حالت وحشت و استرس و کابوس از خواب می پرد . آقا همان موقع خواب هستند و بیدار نشده اند زیرا آقا ، کمرنگی عواطف دارد . آقا مثل خانم نیست . شدت عواطف ندارند . آقا این جور حرکتی از خودشان ندارند و این نقص نیست . عرض کردم ، جایگاه آقا و چون آقا کارش در بیرون است و آقا با هر کی سر و کار دارند،  تیپی های مختلف ، آدمهای مختلف و به ویژه مسئولیتی سنگربانی الرجال قوامون علی النساء.که منظور قوامون و قوام به معنای سنگر بانی است . الرجال و سید اهل ها ، آن مسئولیت خانواده هم که به عهده اش است ،  برای کارش در اجتماع  و برای این نقش سنگر بانی اش باید کم رنگی عواطف  داشته باشد . این نباید شدت عواطف داشته باشد و گرنه در کارش قطعاً موفق نخواهد بود و ببینید آنجا که شدت عواطف دارند ، لطف خداست و انجا که سردی عواطف دارند ، باز هم لطف خداست. یک وقتی در جوامع خصوصی عرض کردم سردی عواطف ، احساس کردم خانم ها یک جورهایی دارند اشتباه برداشت میکنند و تلقی می کنند ما آقایان بی عاطفه هستیم . خیر . ما آقایان بی عاطفه نیستیم ، کمرنگی عاطفه داریم . بنابراین خانم محتر م ، اگر منظورتان این است اشتباه میکنید . شما گریه می کنید های های .مثل ابر بهار و مرد شما مثل شما عمل نمیکند . او پا به پای شما گریه نمیکند . گاهی نه با حالت تحکم می گوید که خانم بس است . گریه نکن . بیا منطقی بررسی کنیم . حرف بزن . منطق و حتی اگر شما این را هم از مردتان می بینید ، همین را به حساب بی عاطفه و سردی ایشان نگذارید . این همان کمرنگی عاطفه است و جالب است خیلی از آقایان نمی دانند خانم ها در حالت عاطفی شان اشک میریزند. و آه و ناله دارند و گریه میکنند و الان نیاز به تأیید دارد . استدلال نمیخواهد و اصلا راه کار نمی خواهند. خانم تحت فشار بوده ، بچه اذیتش کرده ، مشکلی داشته ، حالا مردش آمده ، اشک میریزد،  عقده کرده ، گریه میکند و فقط میخواهد آقا تاییدش کند و درکش کند و آقا بگوید : خانم درکت میکنم . می دانم خسته شدید . الهی قربانت برم . این خیلی برایش مهم است . ولی آقا میگوید بیا بنشین من راه کار دارم . یک دو سه ، من مشکلات را حل میکنم . برای خانم استدلال می آورد . اینجا خانم استدلال نمی خواهد . ایشان الان درک میخواهد . این ها تفاوت است . بنابراین اگر چنین چیزی هست من خواهش میکنم اندیشه تان را اصلاح کنید . این اشکال نیست . اما اگر نه مطلقا سرد و بی عاطفه است ، این ممکن است . آقایانی که سرد وبی عاطفه هستند یعنی واقعا هیچ ابراز عاطفه نمیکنند . این ممکن است و دلیل دارد . مثلا محیط تربیتی آقا ، ممکن است محیط تربیتی آقا بگونه ای بوده که پدر و مادرآقا سرد بودند و ارتباط عاطفی با هم نداشتند و همین جوری یاد گرفته و رشد کرده . این آقا که کودک بوده و بزرگ شده و حالا ازدواج کرده ، بلد نیست  چون یاد نگرفته ،  سردی دیده و گرمی ندیده و یا آموزشهای غلط و آموزش نادرستی که متاسفانه برخی خانواده ها در دوران کودکی به آقا پسرها می دهند. مثلا آقا پسر اگر گریه کند و ابراز احساسات کند ، این واقعا مرد نیست و ما زیاد متاسفانه این جمله را می شنویم که خجالت بکش . تو گریه می کنی ؟ مگر مرد گریه میکند . آرام باش . محکم باش . او در دوره نوجوانی  انسان است. بگذارید ابراز کند . اشکالی ندارد . بله ما نمیخواهیم آن قدر پیازداغش را زیاد کنیم که روحیه دخترانه بگیرند . این باز مشکلاتی ممکن است ایجاد کند. مادر عزیز بگذارید او هم گریه کند . حالا اگر دختر خانمشان مشکلی داشته باشد و گریه کند و بغض کند ، مادر تشویقش میکند ونازش میکند . فاطمه جان ، عزیزم ، بنشین برا ی مامان حرف بزن .گریه کن عزیزم.  آرام میشوی . چون خودش وقتی گریه میکند و حرف می زند ، آرام میگیرد و یک وقتی که نوبت پسرش است ، میگوید نه محکم باش . یک علتی هم ممکن است داشته باشد و آن برخورد شما خانم محترم باشد. دقت بفرمایید . نکند اگر مرد شما ابراز احساسات نمیکند و سرد است و به نظر شما بی عاطفه است ، شما با او برخورد خوبی نداشته باشید  و همان برخورد را بکنید . مثلا نکند اقتدار او را تثبیت نکردید،  نکند غرور او را جریحه دار کرده اید ، نکند حقوق او را رعایت نکردید . چه بحث محیط تربیت و آموزش نادرست باشد و چه بحث برخورد نامناسب شما  باشد ،  به نظر من قابل اصلاح است و باید اصلاح شود و این سردی و بی عاطفه گی مرد ، در زندگی چیز خوبی نیست و باید اصلاح شود.
حالا اگر خودشان دخیل بودند و اگر عامل دوم هست ، بیندیشند با این فرض که شوهر شما سرد و بی عاطفه است ، آن گروه اول نیستند و اگر جنابعالی دخیل بودید خوب درست کنید. و بعد می بینید که ابراز احساسات می کند و به شما توجه می کند و اگر بحث محیط و تربیت نادرست است ، کار خود آقا است. که خود آقا میتواند با تلقین و تمرین و روش القای تدریجی و راه کارها یی که عرض خواهیم کرد ،  آرام آرام این عواطف را در خودشان گرم کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: تفاوت ویژگی روحیه زن و مرد , تفاوت های زن و مرد , روحیات زن و مرد , تفاوت روحیات زن و مرد ,


تاريخ : شنبه 10 بهمن 1390 | 13:42 | نویسنده : مصطفی محرابی |
.: Design Themes By Mostafa Mehrabi :.